کابل کشی شبکه

کابل کشی شبکه و دیتاسنتر

سوئیچ سیسکو 3000

سوئیچ سیسکو Nexus 3000

**

سوئیچ Nexus 3000 یکی از محصولات میان رده کمپانی سیسکو  در این نسل می باشد که جهت به کارگیری در  ساختار  Big Data ،طراحی و بهینه سازی شده است . از جمله ویژگی های این سوئیچ می توان به رابط کاربری قدرتمند و همچنین ابزارهای مانیتورینگ شبکه اشاره نمود. دیگر  قابلیت های مهم این رده سرعت در پاسخ گویی و پشتیبانی از پهنای باند بالا می باشد . از جمله ویژگی های منحصر به فرد این رده از سوئیچ های کمپانی سیسکو می توان به متراکم بودن و سایز مناسب آن اشاره کرد. سوئیچNexus 3000 نظارت را تا حد بسیار بالایی بهبود داده است و زمان تاخیر کمتری دارد . این محصول از کمپانی سیسکو قابلیت برنامه ریزی بالایی دارد.  و جهت استفاده در مراکز داده و ارائه خدمات به منظور رایانش ابری بسیار مناسب می باشد. لازم به ذکر است که پشتیبانی سوئیچ Nexus 3000 از خاصیت High-Density منجر شده است که محاسبات با سرعت بالاتر ، عملکرد بهتر و کارایی بیشتر انجام شوند.

معماری سوئیچ های سری 3000 از فناوری Cisco Algorithm Boost پشتیبانی می کند . شاید به این علت است که  قابلیت Low Latency  به عنوان یکی از نقاط قوت این رده از سوئیچ های کمپانی سیسکو به شمار می رود. کمپانی سیسکو سوئیچ های رده 3000 خود را در سه دسته کلی تولید کرده است که نقطه تمایز آنها در قابلیت ها و امکاناتی است که ارائه می دهند . این سه دسته عبارتند از : دسته 3000 ، دسته 3100 و دسته 3500 .

 

لازم به ذکر است که بیشترین استفاده از سوئیچ Nexus 3000 محیطهایی هستند که شامل HPC یا HFT  و Big Data می شوند .

این بدان معنـــــاست که در این محیط ها سوئیچ های سری 3000 بهتر از سایر رده های Nexus کمپانی سیسکو عمل می کنند.

قابلیت Top-of-rack سوئیچنگ :

*

یک نوع از طراحی معماری شبکه می باشد که درآن تجهیزات محاسباتی نظیر سرور ها ، لوازم شبکه و سایر سوئیچ هایی که در همان رک یا رک های مجاور قرار می گیرند ، به یک سوئیچ شبکه in-rack متصل می شوند . نقشی که سوئیچ شبکه in-rack در این مرحله از کار بر عهده دارد این است که به سوئیچ های تجمعی متصل شود ، البته باید افزود که این اتصال از طریق کابل فیبر نوری برقرار می شود. جالب است بدانیم برخلاف نامی که این سری از محصولات کمپانی سیسکو دارند ، سوئیچ های سری 3000 Nexus می توانند در هر جایی از رک قرار گیرند ، اما برای دسترسی سریع تر به کابل فیبر نوری معمولا پیشنهاد می شود که طوری در رک قرار گیرند که به بالای آن نزدیک تر باشند. ذکر مجدد این نکته الزامی است که کابل فیبر نوری اشاره شده اتصلات سوئیچ in-rack را با سوئیچ های تجمعی فراهم می کند.

*

ویژگی ها و مزایای سوئیچ سیسکو Nexus 3000

***

ساده تر شدن عملیات نظیر : سیستم مدیریت رخدادهای تجهیزات سیسکو، اسکریپت های پایتون، بوت شدن و پیکربندی بدون نیاز به touch ، مدیریت شبکه دیتا سنتر اصلی سیسکو، ابزارهای مدیریتی XML و ویژگی های پیشرفته راه اندازی مجدد است.

افزوده شدن قابلیت برنامه نویسی  : ابزارهای خودکارDevOps Puppet) ، Chef، Ansible ) ، NX-API که یک رویکرد برنامه نویسی مشترک را در سرتاسر سوئیچ ها ارائه  می دهد ، اسکریپت های پایتون ، پوسته Bash ، بستر لینوکس که از اپلیکیشن های مشتریان پشتیبانی می کند OpenStack ، و OpenFlow که از SDN پشتیبانی می کنند.

مقیاس پذیری و عملکرد بالا : این رده از سوئیچ ها با پشتیبانی از VXLAN امکان مقیاس پذیری چندگانه را ارائه می دهند. قابلیت پشتیبانی دو طرفه ای که سیسکو ارائه می دهد امکان استفاده از 40 گیگابیت اترنت را ساده تر می کند. همچنین سوئیچ های سیسکو سری Nexus 3500 با ارائه دادن مودهای AlgoBoost و Warp ، کمترین زمان تاخیر را فراهم می کنند.

دسترس پذیری آسان و سریع و کارایی بالا : نرم افزار ماژولار NX-OS سیسکو از fault isolation پشتیبانی می کند. سوئیچ ها از قابلیت افزونگی استفاده می کنند و امکان جایگزینی منابع تامین برق و ماژول های خنک کننده را ارائه می دهند . فضای بافر به اشتراک گذاشته شده، میکروپروسسات و جریان ترافیک داده را کنترل می کنند. همچنین موجب افزایش بهره وری شبکه نیز می شوند.

***

* در ذیل مقایسه ای کوتاه از مدل های سری 3000 آورده شده است . این سری از سوئیچ های کمپانی سیسکو جهت توسعه top-of-rack بهینه شده اند. علاوه بر این دارای عملکرد بسیار بالایی هستند و از ویژگی های جامعی پشتیبانی می کنند.

 

منبع : فاراد سیستم 

+ نوشته شده در  دوشنبه 3 مهر 1396ساعت 19:34  توسط محسن ابراهیمی 

سوئیچ سیسکو Nexus 5000

سوئیچ سیسکو  Nexus 5000

 

یکی دیگر از محصولات میان رده کمپانی سیسکو ، سوئیچ  های سری Nexus 5000 می باشد . این سوئیچ ها نیز جهت ارائه (ToR)وtop-of-rack با گنجایش و ظرفیت بالا در لایه های 2 و 3 بهینه شده اند. یکی از قابلیت های چشم گیر این رده از محصولات ، پشتیبانی از 10/40 گیگابیت اترنت می باشد . کمپانی سیسکو این محصولات را در فرم فاکتورهای 2 و 4 یونیت با پورت های متعدد طراحی کرده است . سوئیچ های سری Nexus 5000 مانند بخشی از Cisco Unified Fabric portfolio ، در دو پلت فرم Nexus 5500 و Nexus 5600 به بازار عرضه شده اند .

این محصولات از مجموعه کامل ویژگی های جامع NX-OS پشتبانی می کنند و علاوه بر این قابلیت مقیاس پذیری را تا 10/40 گیگابیت اترنت ارائه می دهند . ویژگی های بیان شده از سوئیچ سیسکو Nexus 5000  توانمند کردن این محصولات شده است . از جمله قابلیت های دیگری که می توان به آنها اشاره کرد کارایی بالا و بهره وری عملیاتی است . لازم به ذکر است که طراحی بکار رفته در این محصولات بسیار انعطاف پذیر است .

منبع : فاراد سیستم 

*

+ نوشته شده در  يکشنبه 2 مهر 1396ساعت 14:29  توسط محسن ابراهیمی 

سوئیچ لایه 2 و سوئیچ لایه 3

سوئیچ لایه 2 و سوئیچ لایه 3 : 

سوئیچ های لایه 2 : در مدل ارتباطات OSI یک سوئیچ در Layer 2 یا  لایه Data-link عمل کرده و توابع سوئیچینگ را اجرا می کند . این نوع ، ساده ترین مدل سوئیچ ها می باشند . به عبارت دیگر، این مدل از سوئیچ ها  “مک آدرس ” را با توجه به  packet or data unit  تعیین می کند. . سوئیچ های لایه 2 ساده ترین نوع از سوئیچ ها می باشند .مانند سوئیچ 2960

سوئیچ های لایه 3 : در شبکه های گسترده ای مانند اینترنت، تعیین آدرس مقصد نیازمند جستجو در جدول مسیریابی می باشد . با وجود اینکه این عمل توسط روتر انجام می شود اما برخی از سوئیچ های امروزه قابلیت انجام عمل routing را نیز دارند . این مدل از سوئیچ ها که قادر به انجام توابع مسیریابی هستند در لایه 3 یا لایه شبکه مدل OSI  قرار می گیرند . سوئیچ های لایه  3 را می توان ، سوئیچ های IP نامید. به عنوان مثال می توان به انواع سوئیچ سیسکو  اشاره کرد از جمله  سوئیچ سیسکو 6500 Catalyst ، سوئیچ سیسکو Catalyst 6800 و سوئیچ سیسکو Nexus  از این مدل سویئچ ها می باشند .

+ نوشته شده در  يکشنبه 2 مهر 1396ساعت 13:36  توسط محسن ابراهیمی 

سوئیچ سیسکو

سوئیچ دستگاهی است که در شبکه های مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرد. کاری که سوئیچ به انجام می رساند این است که داده های ورودی را از هر یک از پورت های ورودی چندگانه ، به پورت خروجی خاص هدایت می کند ، به این ترتیب اطلاعات در مقصد مورد نظر دریافت می شوند . در شبکه تلفن سنتی (circuit-switched) ، یک یا چند سوئیچ به کار گرفته می شوند . این سوئیچ ها یک مدار اختصاصی را جهت برقراری اتصال موقت ، بوجود می آورند ، به این ترتیب ارتباط بین دو یا چند نفر برقرار می شود. در شبکه محلی اترنت (LAN) ، یک سوئیچ با توجه به فریم ورودی آدرس فیزیکی ( MAC آدرس ) مقصد را تعیین می کند و فریم حاوی دیتا را به طور مستقیم به سمت مقصد هدایت می کند . در شبکه  گسترده مانند اینترنت، سوئیچ آدرس مقصد را با توجه به آدرس IP که در هر بسته دیتا به طور اختصاصی تعریف شده است؛ مشخص می کند.  از جمله مهمترین کمپانی های تولید کننده سوئیچ ، کمپانی سیسکو است که سوئیچ های سیسکو را در مدل های مختلف تولید می کند .

 
منبع : فاراد سیستم 
+ نوشته شده در  يکشنبه 2 مهر 1396ساعت 13:19  توسط محسن ابراهیمی